piątek, 3 maja 2013

Maroko Dzień 11. Fez

Dzień jak zawsze zaczynamy od śniadania.

Nasze śniadanie

Rano po śniadaniu idziemy zwiedzać. Bardzo blisko naszego riadu jest Medresa Abou Inana. Wczoraj kilka razy przechodziliśmy obok niej i nie zauważyliśmy jej, bo wieczorem była zamknięta. Ponieważ uliczki są bardzo wąskie, a fronty wszystkich domów bądź obłożone straganami, bądź odrapane można nie zauważyć ważnego zabytku. Później zauważyliśmy, że przy wejściach stoją turystyczne tablice informacyjne, trzeba więc ich wypatrywać, a nie oczyma błądzić po straganach. Zwiedzamy kolejno tę medresę oraz później trochę starszą Medresę Attarine.
W medresie Abou Inana
Tak pomaga się ludziom starszym
W medresie Abou Inana zwróciliśmy uwagę jak każdy tu pomaga tu ludziom starszym, niedołężnym, żeby tak u nas też tak było.... Obie medresy są bardzo podobne do siebie pod względem architektonicznym, są też podobne do medresy w Marrakeszu, budowę której wzorowano na tych z Fezu.
Feskie medresy w XI i XII w. były najlepszymi uczelniami w ówczesnym świecie, potajemnie przyjeżdżali tu studiować chrześcijanie, wśród nich podobno byli przyszli papieże.

Jeszce raz medresa  Abou Inana
Medresa Attarine tu i poniżej

Po wyjściu z medresy Attarine szukamy wielkiego meczetu Al-Karawijjin i gdyby nie był to piątek, kiedy ludzie chodzą do meczetów modlić się, to moglibyśmy go nie zauważyć. Tak przez otwarte bramy meczetu robimy zdjęcia.

Meczet - zdjęcie przez bramę
Do czasów wybudowania meczetu w Casablance był to największy meczet Maroka, może pomieścić jednorazowo 20.000 wiernych. Meczet ten został założony w 859 r. Był systematycznie rozbudowywany aż do XIV w. Okolica meczetu to dużo suków, niektóre są zadaszone. Na jednym z placyków rosną dwa olbrzymie platany, jest to ewenement, nie ma tu drzew, czy skwerów, jedyne rośliny to te w doniczkach lub skrzynkach na oknach, a te rzadko wychodzą na ulice, przeważnie na dziedzińce.

Wielki meczet w Fezie z tarasu na dachu kawiarni
Za meczetem widzimy reklamę kawiarni „Mama Afryka”, która chwali się, że z dachu widać meczet. Idziemy na górę i rzeczywiście z dachu widać zielone dachówki meczetu. Zielony, to kolor proroka, prawie wszystkie meczety i medresy Maroka mają zielone dachy, ale na północy widzieliśmy też takie z niebieskimi dachówkami. Kawiarnię prowadzą Etiopczycy i serwują kawę zaparzoną po turecku wraz z kwiatami pomarańczy.
Po wyjściu z kawiarni przechodzimy obok mauzoleum Idrisa II (Moulay Idriss II), znowu pewnie nie zauważylibyśmy go, ale dziś jest piątek i przez otwarte drzwi mogliśmy zaglądnąć do środka, przez otwarte drzwi widzimy tylko część bogato zdobionego wnętrza.

Wejście do mauzoleum Idrisa II
Niedaleko znajduje się funduk Nejjarine. Funduk do dawny „hotel” dla kupców z bogatych karawan. Teraz w funduku znajduje się muzeum drzewa i wyrobów z drewna. Największe wrażenie robi arkadowy dziedziniec.

Dziedziniec funduku Nejjarine

Funduk Nejjarine
Spotykamy Polkę mieszkającą tutaj, oprowadzała znajomych z Francji. Szkoda, że nie możemy, mimo wzajemnej ochoty dłużej porozmawiać, niestety nie wymieniliśmy też adresów internetowych.
Potem daliśmy się naganiaczom wciągnąć do restauracji. Restauracja taka z wyższej półki, w środku jak pałac. Zamówiliśmy taijne, oczekując na danie zwiedzaliśmy wnętrza, które nie ustępowały oglądanym w Marrakeszu pałacom, były ładniejsze bo było tu życie, a nie eksponaty. Dwa stoliki obok naszego siedziała para z małym dzieckiem, ona przyszła ubrana mocno ortodoksyjnie na czarno, miała tylko szparki na oczach. Ciekawe było jak będzie jadła w naszej obecności, bądź co bądź niewiernych. Jak przynieśli danie to podniosła tylko z twarzy zasłonkę, była młodą i atrakcyjną kobietą. Drugiego dnia spotkaliśmy ich na ulicy, nawet się nam ukłonili. Jedzenie było ładnie podane z dziewięcioma przystawkami. Jak na tak elegancką restaurację zapłaciliśmy nawet nie tak drogo ok. 25 euro. Nie musimy dodawać, że był to nasz najdroższy obiad w Maroku, ale raz można tak poszaleć.

W restauracji
Powoli kierujemy się do bramy Bab Bou Jeloud, która dla nas jest centrum miasta. Jest tu też najwięcej turystów zachodnich, boją się zapuszczać w głąb starego miasta, boją się zgubić. Jest tu dużo typowo turystycznych restauracyjek, podobnych do tych widzianych w starym Stambule.

Sklepiki z feskim rękodziełem

Przechodzimy przez bramę i za placem, na którym parkujemy nasz samochód wchodzimy do wspaniałego parku Jardin Jnane Sbil. Jest to najładniejszy z oglądanych parków i ogrodów. Jest piątek późne popołudnie, dla Marokańczyków dzień wolny. Wiele ludzi spaceruje. Siadamy na wolnej ławce przypatrujemy się ludziom i wstyd się przyznać ale niektórym trochę z ukrycia robimy zdjęcia. Park jest pilnowany i przed zmrokiem zamykany, musimy wyjść i my. Zadajemy sobie pytanie dlaczego parki w Maroku są takie ładne i tak zadbane? Park to dla muzułmanów symbol raju na ziemi, a w raju nie może być brudno dlatego to prawie miejsce święte, a o te się dba.
W parku
Matka z córką spacerujące w parku
Park znajduje się za murem i jest na noc zamykany
Obok parku znajdujemy turystyczną tablicę informacyjną. Przez Fez wyznakowano kilka szlaków turystycznych, Oznakowanie jest na tabliczkach o różnych kolorach. Są to szlaki tematyczne jeden szlak prowadzi obok pałaców, inny obok meczetów, parków itd. z kierunkiem na najbliższy obiekt. Szlaki te krzyżują się w wielu miejscach, można więc chodzić różnymi wariantami, nie gubiąc się. Robimy mapie szlaków zdjęcie, aby jutro wiedzieć jak i gdzie iść. Tabliczki te widzieliśmy wcześniej, ale myśleliśmy, że są to drogowskazy korzystaliśmy z nich, nie wiedzieliśmy dlaczego mają różne kolory.
Teraz idziemy przez drugą część starego miasta Fes el-Jdid do melahu tj. dzielnicy żydowskiej (mellah po arabsku znaczy sól, nazwa nawiązuje do solenia i suszenia głów ściętych buntowników, przed przybiciem ich do bram miasta. Trudnili się tym tradycyjnie Żydzi).
Na uliczkach pełno straganów i pełno kupujących, czasami trudno się przecisnąć. W dzielnicy żydowskiej oglądamy starą synagogę.
Obok dzielnicy żydowskiej znajdują się tereny pałacu królewskiego.

Brama pałacu królewskiego
Ochrona pałacu zauważyła, że robimy zdjęcia i jedno nam skasowali. W Maroku często obok terenów pałacowych znajdowały się dzielnice żydowskie, po prostu Żydzi będąc zależnymi od sułtana, byli też bardziej lojalni. Wchodzimy na duży plac, znajduje się też tu wejście do pałacu ładna mosiężna, wyglądająca jak złota, brama. Tereny kompleksu pałacowego to ponad 40 hektarów. Ochrona teraz nie protestuje jak robimy zdjęcia.
Późno, po ciemku wracamy do naszego riadu. Obsługa zaraz podaje nam gorącą ulubioną herbatę miętową.